środa, 11 września 2013

Pozyskiwanie wiedzy


Wiedza stanowi najistotniejszy element całego systemu wspomagania decyzji. Istnieje wiele definicji wiedzy , np. :

 


 
Wiedzę należy rozumieć jako ogół wiarygodnych informacji o rzeczywistości wraz z umiejętnością ich wykorzystania .
Wiedza to ogół umiejętności ludzkich ,zasób wiadomości  z jakiejś dziedziny.
Wiedza to struktury danych plus procedury interpretacyjne.
 
 
 
 
 



 

 

 

 

 

 

 

 


W procesie pozyskiwania wiedzy wyróżniamy etapy   (Hayes- Roth et al. 1983):

1.      Identyfikacja.

2.      Konceptualizacja.

3.      Formalizacja.

4.      Implementacja.

5.      Testowanie.

 

 Etapy pozyskiwania wiedzy:
 
 
1. Etap identyfikacji –obejmuje najważniejsze aspekty danego problemu, w tym m.in. uczestników pozyskiwania wiedzy, rozpoznanie cech problemu, celów i zasobów. Inżynier wiedzy powinien znaleźć odpowiedzi na:
-jakie są dostępne dane,
-jaką klasę problemu system ma rozwiązywać,
-jakie są istotne pod-problemy i podział zadań,
-jak wyglądanie rozwiązanie  i jakie pojęcia zostały w nim użyte,
-jakie sytuacje mogą przeszkadzać w rozwiązywaniu problemów.
2. Etap konceptualizacji – jest związany z określeniem podstawowych pojęć i relacji związanych z danym problemem. Dotyczy to głównie powiązań pomiędzy obiektami    a ich atrybutami. W etapie konceptualizacji zakłada się silną interakcję pomiędzy inżynierem wiedzy a ekspertem.
3. Etap formalizacji – to nadanie reprezentacji formalnej rozpoznanym pojęciom, problemom i przepływowi sterowania. W etapie formalizacji bardziej aktywną stroną jest inżynier wiedzy. Od dostępności narzędzi wspomagających tworzenie systemu ekspertowego zależy rodzaj użytego formalizmu.
          Istotne czynniki brane pod uwagę to: przestrzeń hipotez, model leżący u podstaw formalizacji oraz własność danych. W procesie tym uwzględnia się: niezawodność danych, zależność czasową danych, dokładność i zgodność danych oraz sposób ich uzyskiwania. Rezultatem formalizacji jest częściowa specyfikacja do budowy prototypowej bazy wiedzy.
          Stwierdzenie adekwatności formalizacji i podstawowych idei leżących u podstaw danej wiedzy jest ważnym doświadczeniem wynikającym z budowy systemu ekspertowego. Jeżeli istniejące narzędzia są nieadekwatne do danej reprezentacji wiedzy, to może się pojawić konieczność zbudowania nowego narzędzia pozyskiwania wiedzy.
 
 
4. Etap implementacji- obejmuje on odwzorowanie wiedzy sformalizowanej w poprzednim etapie w reprezentacyjne ramy konkretnego narzędzia zastosowanego przez inżyniera wiedzy. W etapie tym nadaje się konkretną postać syntaktyczną faktom, danym i regułom, które określał etap formalizacji. Inżynier wiedzy wykorzystuje je do opracowania prototypowego systemu ekspertowego.
5. Etap testowania –to etap oceny systemu prototypowego w oparciu o testy, których celem jest określenie słabości systemu bazy wiedzy oraz procedur rozumowania. Najczęstsze błędy dotyczą reguł oraz strategii sterowania. Reguły mogą być niepełne, niezgodne lub może ich brakować. Często reguły są powiązane ze sobą, także ten fakt musi być uwzględniony.
Ogólnie akwizycja wiedzy to:
-prowadzenie wywiadów z ekspertami,
-analiza kwestionariuszy wypełnianych przez ekspertów,
-analiza raportów pisanych przez ekspertów,
-analiza komentarzy ekspertów wykonywanych w czasie pracy,
-obserwacja ekspertów przy pracy,
-introspekcja –obserwacja ekspertów przy pracy,
-szukanie w Internecie...
 
 
 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz